Zastanawiasz się nad zakupem samochodu elektrycznego, a jesteś mieszkańcem budynku wielorodzinnego? Pewnie chciałbyś ładować swój pojazd w warunkach domowych. Możliwość korzystania ze stacji ładowania w nocy ma dla wielu kluczowe znaczenie dla podjęcia decyzji o zakupie elektryka. To znaczy, że infrastruktura ładowania w garażach budynków wielorodzinnych oraz przynależnych parkingach ma bardzo ważne znaczenie dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie mieszkańcom budynków wielorodzinnych podstawowych zagadnień prawnych dotyczących zasad instalacji infrastruktury ładowania.
Stacje ładowania – podstawowe pojęcia
Zasady dotyczące instalacji infrastruktury ładowania zależą od rodzaju stacji. W garażach budynków wielorodzinnych i na przynależnych parkingach wyróżnia się:
- Prywatne stacje ładowania – należące do poszczególnych mieszkańców, którzy eksploatują je wyłącznie na potrzeby własne.
- Półprywatne stacje ładowania – należące do właściciela budynku i przeznaczone do ładowania samochodów elektrycznych mieszkańców danego budynku.
- Publiczne stacje ładowania – nazywane często ogólnodostępnymi, należące do zewnętrznej firmy lub właściciela budynku, dostępne równoprawnie dla każdego użytkownika samochodu elektrycznego.
Każdy z powyższych rodzajów stacji ładowania może przyjąć formę urządzenia budowlanego. Urządzenie budowlane to urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym, umożliwiające użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Stacja ładowania typu Wallbox może zostać przytwierdzona do ściany budynku. Wallbox na słupku lub wolnostojąca stacja ładowania przyjmuje formę wolnostojącego obiektu budowlanego. Prywatna stacje to najczęściej wallbox, a publiczna, to wolnostojąca stacja ładowania samochodów elektrycznych.
Szukasz stacji ładowania typu wallbox lub wolnostojącego rozwiązania?
Skontaktuj się z naszymi doradcami technicznymi, którzy pomogą Ci wybrać bezpiecznie i szybkie urządzenie dostosowane do Twoich potrzeb.
Skorzystaj z porad ekspertów ds. stacji ładowania
Obecnie mieszkańcy i zarządcy budynków nie podlegają żadnym przepisom, które zobowiązują ich w zakresie instalacji stacji ładowania, wyrażania zgody na montaż, ani ponoszenia kosztów z tym związanych, dlatego warto rozmawiać i konsultować temat. Ostateczne decyzja zarządcy, wspólnoty lub właściciela budynku będzie stosunkowo uznaniowa. Rekomendujemy zasięgnąć rady u elektryka, najlepiej wyspecjalizowanego w budowaniu infrastruktury ładowania, który przeanalizuje instalację elektryczną i warunki podłączenia oraz eksploatacji urządzenia. Ważne będzie również ustalenie uczciwych zasad rozliczania energii wykorzystanej na ładowania samochodu elektrycznego. Często wiąże się to z instalacją subliczników. Montaż stacji ładowania bez wcześniejszych konsultacji z mieszkańcami i zarządcom oraz bez ustalenia uczciwych zasad rozliczania energii uczyni Twój wallbox nielegalnym.
Poza aspektami technicznymi i prawnymi montaż stacji ładowania wiąże się z kosztami instalacji i zakupu urządzenia. W związku z brakiem przepisów nakładających na właścicieli budynków obowiązku finansowania infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych wszelkie koszty będą spoczywać na użytkownikach. W przypadku pól prywatnych stacji ładowania ich właścicielem i zarazem inwestorem może być wspólnota, spółdzielnia lub właściciel budynku. Żeby taka infrastruktura mogła powstać, również niezbędne jest podjęcie rozmów mających na celu zachęcenie i przekonanie pozostałych mieszkańców.
Potrzebujesz porady w kwestii instalacji stacji ładowania? Skontaktuj się z naszymi doradcami technicznymi.
Czy potrzebne jest pozwolenie na budowę?
W tej kwestii przepisy dają nam trochę odetchnąć, ponieważ większość przypadków instalacji stacji ładowania nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Wyjątkiem jest budynek wpisany do rejestru zabytków. W pierwszej kolejności należy wtedy uzyskać pozwolenie od wojewódzkiego konserwatora zabytków, a w drugiej dołączyć to pozwolenie do wniosku o pozwolenie na budowę. Powyższe obowiązki dotyczą budowy stacji ładowania rozumianej jako jej zainstalowanie. Inną kwestią jest dostępność instalacji elektrycznej niezbędnej do doprowadzenia energii do stacji ładowania.
Garaże podziemne w większości przypadków są wyposażone w prąd, ale problem może pojawić się podczas próby instalacji stacji na parkingu zewnętrznym. Tutaj sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana, bo konieczne jest uzyskania stosownych pozwoleń i zgód oraz modyfikacja infrastruktury elektroenergetycznej w otoczenie budynku, co wiąże się często z dużymi kosztami. Ostatnią kwestią są badania wstępne oraz odbiór Urzędu Dozoru Technicznego. Stacje prywatne nie wymagają współpracy z UDT, natomiast stacje półprywatne i publiczne podlegają procedurom odbiorowym.