Elektryczne ciężarówki - trasy i strategie ładowania Blog Greenkick
Ogólnodostępne stacje ładowania

Elektryczne ciężarówki – trasy i strategie ładowania

Ciężarówki elektryczne wkraczają do transportu na całym świecie. Specjaliści twierdzą, że do 2030 roku ich liczba na świecie osiągnie 11 milionów i tym samym będą stanowić około 30% floty pojazdów różnej klasy, m.in. ciężkich i średnich ciężarówek oraz lekkich samochodów dostawczych.

Wzrastająca popularność elektrycznych ciężarówek wynika z:

  • Podnoszenia wydajności akumulatorów elektrycznych i udoskonalania elektrycznych układów napędowych – rozwój technologii owocuje wyższą wydajnością i większym poziomem bezpieczeństwa.
  • Zmniejszających się kosztów eksploatacji – równolegle z umasowieniem się elektrycznych ciężarówek i rozwojem technologii spadają koszty pojazdów i baterii.
  • Regulacji unijnych – samochody ciężarowe odpowiadają za emisję 3-5% globalnej emisji gazów cieplarnianych, a dążenie do redukcji emisji CO2 wzbudza zainteresowanie elektrycznymi ciężarówkami w sektorach transportu i logistyki.

Trasy i rodzaje pojazdów

Ładowność pojazdu, zasięg na trasie, dostęp do infrastruktury ładowania, zapotrzebowanie na łańcuch chłodniczy i przewidywalność podróży – to czynniki, które determinują odpowiedź na pytanie: „Jakie rodzaje ciężarówek i które zastosowania upowszechni się najszybciej?”.

– Dostawa na ostatniej mili

W transporcie terminem „ostatnia mila” określa się transport ładunku z węzła do końcowego odbiorcy. Do tego zadania dedykowane są lekkie samochody użytkowe, które obsługują krótkie trasy i nie wiążą się z transportem chłodniczych lub ciężkich ładunków. Dostawcze samochody elektryczne idealnie nadają się do tego rodzaju zadań, ponieważ dysponują zasięgiem nawet do 370 kilometrów, a ostatnia mila to zazwyczaj trasa do 100 km.

– Dystrybucja towarów sypkich

Omawiany przypadek obejmuje dostarczanie suchych ładunków z magazynów do supermarketów i hurtowni. W takich przypadkach wykorzystuje się pojazdy o średniej ładowności. Średnia długość trasy elektrycznej ciężarówki wynosi około 200 km, jednak elektryczne ciężarówki o średniej ładowności osiągają już nawet do 300 km zasięgu. Co ważne, ciężarówka może być ładowana podczas postoju zaraz po dotarciu do celu.

– Duża ładowność i długie trasy

W przypadku tego rodzaju zadań wykorzystywane są ciężkie pojazdy, które pokonują duże odległości w celu dostarczenia ładunku z zakładów produkcyjnych i portów do magazynów oraz centrów dystrybucji. Trasy są stałe i przewidywalne, ale z zasięgiem nawet do 400 kilometrów. Kierowca ma obowiązek przestrzegać prawa dotyczącego postojów i właśnie wtedy może ładować elektrycznego TIR-a. Ładowanie będzie konieczne, ponieważ aktualne zasięgi ciężkich samochodów elektrycznych to maksymalnie 300 kilometrów.

Strategie ładowania

Jak wybrać odpowiednią strategię ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych? Specjaliści wzięli pod uwagę pojemność akumulatorów, charakter transportowanych ładunków i dystanse do pokonania. Dzięki temu zidentyfikowali cztery możliwe strategie ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych.

– Ładowanie w połowie trasy

Wydaje się najlepsze dla flot z niewielką bazą parkingową. Ważne w tym przypadku może być zawarcie umów z operatorami stacji ładowania, aby zapewnić dostęp do punktów ładowania i uniknąć opóźnień w dostawach, ponieważ będą polegać wyłącznie na ogólnodostępnej infrastrukturze. Strategia ta cechuje się niskim nakładem inwestycyjnym, ale jest możliwa wyłącznie na obszarach z rozwiniętą siecią stacji ładowania. Wadą tego rozwiązania jest opóźnienie dostawy w przypadku awarii lub niedostępności punktów ładowania.

– Ładowanie w połowie trasy i w nocy

Samochód ładowany jest raz w ciągu dnia za pomocą szybkich stacji DC, a w nocy za pomocą stacji ładowania AC do 22 kW. Strategia ta jest droższa od poprzedniej, ale nie jest to najdroższa opcja, ponieważ operator floty nie musi budować dużej ilości szybkich stacji ładowania w zajezdni. Taka strategia sprawdza się w przypadku samochodów, których maksymalny zasięg jest zbyt mały, żeby pokonać zaplanowaną trasę.

Planujesz inwestycję w stację szybkiego ładowania DC? Skontaktuj się z naszymi Doradcami Technicznymi, którzy zaproponują optymalnie rozwiązanie.

– Ładowanie w nocy

W tym przypadku operator floty ładuje elektryczne samochody ciężarowe przez noc w zajezdni lub węźle komunikacyjnym. Strategia zakłada wystarczającą pojemność akumulatorów do pokonania całej trasy w ciągu dnia i brak użytkowania w nocy. Takie rozwiązanie wydaje się optymalne pod względem ekonomicznym, ponieważ w nocy ceny prądu są tańsze. Długie cykle postoju można wykorzystać, stosując wolniejsze i tańsze stacje ładowania AC. Dużych kosztów startowych można uniknąć, korzystając z usług zewnętrznego dostawcy infrastruktury ładowania, ale wiąże się to z wyższymi stawkami za prąd.

– Wymiana baterii

Ta strategia sprawdzi się w przypadku elektrycznych ciężarówek, które przemierzają obszary, na których brakuje infrastruktury ładowania, lub, gdy plan trasy nie pozwala na dłuższy postój. W jej ramach operatorzy flot mogą zastępować rozładowane baterie naładowanymi w przeznaczonych do tego punktach wymiany lub w bazie. Największą zaletą tego rozwiązania jest szybkość, jeżeli założymy, że punkty wymiany będą dysponowały zapasem naładowanych akumulatorów. Koszty tego jeszcze na ten moment innowacyjnego rozwiązania, trudno określić, jednak mogą być wysokie ze względu na potrzebę zbudowania lub wynajem punktu wymiany, dużą ilość baterii, a także koszty pracowników.

Eksperci za optymalne strategie ładowania określili ładowanie tylko w nocy oraz w nocy i połowie trasy. Te rozwiązania cechują się elastycznością i przewidywanymi kosztami operacyjnymi, inwestycyjnymi i bazują na sprawdzonych technologiach.

Dodaj komentarz