Norwegia, czyli pionier i lider w dziedzinie elektromobilności, wprowadziła zakaz stosowania standardowych gniazd elektrycznych i gniazd siłowych w domowych punktach ładowania samochodu elektrycznego. To oznacza, że Norwegowie przestaną korzystać z „mobilnych ładowarek” do ładowania w trybie 2, który opisaliśmy w artykule „Ładowanie samochodu elektrycznego”. Ponadto, tzw. „polski patent”, czyli podłączenie stacji ładowania (tryb 3.) do gniazda siłowego, również nie może być stosowane w tym kraju. Aby legalnie naładować samochód w domu, konieczne jest zainstalowanie stacji ładowania. Zakaz obowiązuje od czerwca 2022 roku i znalazł się w normie NEK 400, która jest biblią w branży instalacji elektrycznych.
„Jest wielu, którzy ładują samochód w nocy, gdy cała rodzina śpi, dlatego musimy ograniczyć do minimum ryzyko błędów i ewentualnego pożaru. Ładowanie za pomocą stacji ładowania znacznie zwiększy bezpieczeństwo w porównaniu z tradycyjnymi gniazdami.”
– Jan Tore Gjøby, ekspert NAF ds. ładowania
Stacja ładowania to bezpieczny wybór
Prawidłowo zainstalowana stacja ładowania to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie niż ładowanie samochodu z tradycyjnego gniazda elektrycznego. Zarówno dlatego, że może wytrzymać znacznie większą moc, jak i dlatego, że ma wiele dodatkowych funkcji bezpieczeństwa wbudowanych w system. Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazda prowadzi do przegrzewania samych gniazd, a także innych części instalacji elektrycznej, co może spowodować pożar.
Chcesz ładować swój samochód elektryczny w domu? Zależy Ci na bezpieczeństwie i szybkości? Skontaktuj się z naszymi Doradcami Technicznymi.
Układ sieciowy IT
Kable ładujące do użytku w tradycyjnych gniazdach są często nazywane kablami ładowania awaryjnego, a ich profesjonalna nazwa to kable ładujące w trybie 2. Takie kable zawierają kilka funkcji bezpieczeństwa. Jedną z nich jest weryfikacja uziemienia złącza. Wykrywanie uziemienia jest funkcją, która często zawodzi w przypadku sieci IT ponieważ kabel nie jest w stanie wykryć uziemienia nawet jeżeli jest obecne. Układ IT nazywany też układem izolowanym to taki, w którym wszystkie części przewodzące są odizolowane od ziemi lub jeden punkt przyłączony jest do ziemi, a części przewodzące są uziemione niezależnie od siebie, lub przyłączone do uziemienia sieci. Do tej pory nie powstał kabel, który jest w pełni niezawodny i przechodzi w stan zwarcia w przypadku uszkodzenia uziemienia.
„Myślę, że nadszedł czas, aby usunąć możliwość regularnego ładowania z tradycyjnych gniazd. Dzięki temu ładowanie będzie bezpieczniejsze i usunie problemy z kablami do ładowania, które nie działają.”
– Jan Tore Gjøby, ekspert NAF ds. ładowania
Czy ładowanie samochodu elektrycznego z gniazda stało się nielegalne?
Nie, jeżeli Norweg zainstalował dedykowane gniazdo do ładowania przed czerwcem 2022 roku i jest ono zgodne z wcześniej obowiązującymi normami NEK400. Oznacza to między innymi, że w szafie rozdzielczej musi znajdować się zabezpieczenie ziemnozwarciowe typu B, czyli tzw. różnicówka. W Polsce najczęściej stosowanym zabezpieczeniem jest różnicówka AC niewrażliwa na prąd stały o kilkaset złotych tańsza od B.
Jeżeli ładowanie odbywa się ze zwykłego gniazda, które nie spełnia wymogów bezpieczeństwa i dojdzie do pożaru lub porażenia, ubezpieczyciel nie będzie odpowiadał za szkody powstałe przy ładowaniu.
Źródło: NAF – Norges Automobil-Forbund