Stacje ładowania samochodów elektrycznych - bezpieczeństwo Blog Greenkick
Ogólnodostępne stacje ładowania

Stacje ładowania samochodów elektrycznych – bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo użytkowników ogólnodostępnych stacji ładowania jest kluczowym aspektem rozwoju elektromobilności. Zasady bezpieczeństwa dotyczą życia i zdrowia ludzi oraz zwierząt, a także bezpieczeństwa danych osobowych, mienia oraz danych z systemów płatności. Punkty ładowania powinny być usytuowane i zbudowane tak, żeby spełniały kryteria zarówno dostępności, jak i bezpieczeństwa. Stacje ładowania są traktowane jak inne obiekty budowlane, ale ze względu na ich duże moce elektryczne i stosowane rozwiązania teleinformatyczne generują szereg zagrożeń, które może spowodować niewłaściwy stan techniczny lub niepoprawna konstrukcja. W tym artykule opisaliśmy część zagadnień związanych bezpieczeństwem, które wynikają z przepisów i norm, żeby przybliżyć ich specyfikę.

Zabezpieczenie przed dysfunkcją stacji ładowania

Lokalizacja urządzenia jest zwykle kompromisem między aspektami bezpieczeństwa, możliwościami sieci energetycznej i wygodą użytkowników. Posadawiając stację ładowania, należy uwzględnić możliwość uszkodzenia w wyniku kolizji z pojazdem, zużycie eksploatacyjne, uszkodzenie w wyniki dewastacji oraz możliwość awarii warstwy elektrycznej. W większości przypadków awaria stacji zakończy się automatycznym wyłączeniem urządzenia.

Usterka może jednak spowodować zwarcie, wydzielanie się wysokiej temperatury lub przepływ prądu przez elementy nieprzeznaczone do jego przewodzenia. W takim przypadku powinny zadziałać zabezpieczenia elektryczne urządzenia lub obwodu, którego jest częścią. Podstawowa zasada ochrony przeciwporażeniowej polega na tym, żeby części niebezpiecznie były niedostępne, a dostępne części przewodzące były bezpiecznie w warunkach normalnych i pojedynczych uszkodzeń. Rolą producenta jest spełnienie wymagań prawnych w zakresie ochrony przeciwporażeniowej podstawowej i przy uszkodzeniu.

Efekt zwarcia lub wysoka temperatura mogą zainicjować zapłon, dlatego punkty ładowania umieszcza się poza strefami zagrożenia wybuchem i z daleka od potencjalnych źródeł zapłonu. Zakres temperatur pracy stacji ładowania może różnić się w zależności od umiejscowienia na zewnątrz lub wewnątrz budynku. Urządzenia powinno się instalować w miejscach dla nich przeznaczonych, np. wallbox garażowy może nie być odporny na temperatury zewnętrzne.

Bardzo ważnym aspektem wpływającym na bezpieczeństwo eksploatacji punktu ładowania jest odpowiednia wentylacja. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które wydziela podczas pracy znaczne ilości ciepła, które należy odprowadzać. Z tego powodu stosuje się różne układy wentylacji między innymi grawitacyjny lub wymuszony, a w niektórych przypadkach stacje wyposaża się w niewielkie urządzenia klimatyzacyjne. Ważne, aby zabezpieczyć otwory wentylacyjne przed dostawaniem się wilgoci i pyłu.

– Ochrona danych podczas płatności

Kwestie ochrony danych i bezpieczeństwa mają tutaj ogromne znaczenie, ponieważ każda publiczna stacja ładowania powinna umożliwiać wymianę danych związanych z rozliczanej energii elektrycznej. Ochrona płatności powinna spełniać standardy innych tego typu urządzeń tj. terminali płatniczych i parkometrów. Celem zapewnienia bezpieczeństwa danych w stacjach ładowania powinny zostać zastosowane odpowiednie środki zabezpieczające:

  • odpowiednia infrastruktura programowa i sprzętowa połączeń komunikacyjnych,
  • zamykane obwody,
  • diagnostyka i nadzór,
  • obwody, które mogą zostać otwarte tylko z użyciem dedykowanych narzędzi,
  • zastrzeżony dostęp do interfejsów programistycznych.

Zabezpieczenia mechaniczne

Podczas budowy stacji ładowania powinniśmy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. To znaczy, że ze stacji będą korzystać osoby o różnym stopniu doświadczenia jazdy za kółkiem, a co za tym idzie obsługi stacji. Należy pamiętać również o wandalizmie i warunkach pogodowych. Te wszystkie czynniki sprawiają, że stacja potrzebuje zabezpieczeń fizycznych.

– Odbojnice lub słupki ochronne

Posadowione przed stacją chronią przed kolizją z samochodem, a jednocześnie powinny być tak skonstruowane, aby nie przeszkadzać kierowcy w swobodnej obsłudze stacji. Innym elementem zabezpieczającym o podobnej funkcji może być podwyższony fundament, który również zmniejsza ryzyko podtopienia.

– Wandalaodporność

Skutków wandalizmu niestety nie można wyeliminować, ale można je ograniczyć np. poprzez stałe oświetlenie lub czujniki ruchu, monitoring, alarm antysabotażowy, szczelną obudowę i pokrycie farbą przeciw graffiti lub antyplakatową. Ciekawe jest to, że im mniej elementów wystających, tym mniejsza pokusa do destrukcyjnych zamiarów.

– Progi zwalniające

Zmniejszają ryzyko uszkodzenia samochodu i stacji w przypadku najechania, ponieważ wymuszają na kierowcy zmniejszenie prędkości podczas wjeżdżania na miejsce postojowe.

– Pokrywy mechaniczne

Zabezpieczają wtyczki pojazdowe, którym uchwyt stacji nie zapewnia ochrony przed solą, śniegiem, piaskiem i wilgocią. Dotyczą również gniazd punktu ładowania, do których kierowca podłącza się swoim kablem.

Jesteś zainteresowany inwestycją w infrastrukturę ładowania?
Skontaktuj się z naszymi Doradcami Technicznymi, którzy zajmą się całym procesem od audytu po budowę i odbiór UDT.

Udogodnienia

W nocy mile widziane będzie oświetlenie, które pozwoli odczytać oznaczenia oraz instrukcję ładowania. Kierowcy na pewno docenią, jeśli podczas korzystania ze stacji będą osłonięci od wiatru i opadów. Jeżeli w pobliżu nie ma lokali gastronomicznych, warto również pomyśleć o miejscu do siedzenia z zadaszeniem, gdzie kierowcy będą mogli poczekać na koniec procesu ładowania.

Dodaj komentarz