Prywatna stacja ładowania samochodów elektrycznych w budynku wielorodzinnym
W poniższym tekście dowiesz się, w jaki sposób zainstalować prywatny punkt ładowania swojego samochodu elektrycznego w budynku wielorodzinnym. Artykuł jest skierowany do mieszkańców wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz budynków komunalnych. Przedstawiona instrukcja dotyczy sytuacji, gdy teren lub obiekt jest wyposażony w odpowiednią infrastrukturę elektroenergetyczną. Gdy instalacja elektryczna nie jest dostosowana do montażu stacji ładowania, konieczna jest modyfikacja instalacji, co wymaga dodatkowych pozwoleń.
Stacja ładowania samochodów elektrycznych – ustalenie parametrów
W pierwszej kolejności powinieneś udać się do zarządcy w celu uzyskania informacji na temat technicznej możliwości eksploatacji prywatnej stacji ładowania. Zarządca powinien zweryfikować, czy moc przyłączeniowa budynku oraz stan instalacji elektrycznej pozwalają na podłączenie stacji ładowania. Jeżeli nie ma przeciwwskazań, zarządca wstępnie potwierdzi możliwość montażu. Następnie przedstawi warunki i zakres prac niezbędnych do zainstalowania stacji w zaproponowanym przez Ciebie miejscu oraz określi maksymalną moc urządzenia.
Szukasz stacji ładowania o konkretnych parametrach? Skontaktuj się z naszymi doradcami technicznymi, którzy pomogą Ci wybrać optymalne rozwiązanie.
Oficjalny wniosek do zarządcy
Jeżeli wiesz już, gdzie i jaką stacje chcesz zainstalować, powinieneś złożyć oficjalny wniosek o wyrażenie zgody na instalację prywatnego punktu ładowania. Wniosek powinien zawierać następujące elementy:
- specyfikację techniczną urządzenia (możesz skorzystać z karty katalogowej produktu),
- rysunek sytuacyjny z miejscem instalacji punktu ładowania,
- opis miejsca planowanej instalacji urządzenia,
- numer miejsca postojowego (opcjonalnie),
- zobowiązanie do pokrycia kosztów zakupu i montażu urządzenia i podlicznika, kosztów energii elektrycznej zużywanej przez stację ładowania oraz ewentualnego kosztu podwyższenia umownej mocy,
- zobowiązanie do zlecenia instalacji punktu ładowania przez wykonawcę posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
Rozpatrzenie i zatwierdzenie wniosku
Proces rozpatrzenia wniosku zależy od formy prawnej jednostki organizacyjnej, której podlega budynek, w którym mieszkasz. Przebiega inaczej we wspólnocie, spółdzielni i budynku komunalnym. Jeżeli jesteś członkiem wspólnoty mieszkaniowej, uchwała może zostać podjęta z Twojej inicjatywy, jak również z inicjatywy zarządu wspólnoty. W małych wspólnotach do 3 lokali mieszkalnych wymagana jest zgoda wszystkich właścicieli.
Uchwała w dużej wspólnocie (powyżej 4 lokali) podejmowana jest większością głosów, liczoną proporcjonalnie do udziałów w nieruchomości. W spółdzielni mieszkaniowej wniosek rozpatruje zarząd (z wyjątkiem przypadków wyodrębnionej własności), a w budynku komunalnym zarządca.
Załóżmy, że Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Teraz należy zweryfikować, czy budynek lub obszar jest zarejestrowany jako zabytek. Jeżeli budynek nie jest zabytkiem, możesz rozpocząć prace nad instalacją swojej prywatnej stacji ładowania samochodu elektrycznego w budynku wielorodzinnym. W przeciwnym razie musisz napisać wniosek do wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jeżeli odpowiedź jest negatywna, to możesz =odwołać się do generalnego konserwatora zabytków lub do sądu.
Następnym krokiem po otrzymaniu zgody jest kolejny wniosek, , tym razem pisany do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Taki organ to najczęściej starosta, burmistrz lub prezydent miasta. Jeżeli otrzymasz odpowiedź pozytywną lub w przypadku braku sprzeciwu (organ ma na wniesienie sprzeciwu 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia) możesz rozpocząć budowę swojej stacji ładowania. W przeciwnym razie Twoją szansą są wyższe instancje lub sąd.
Powyższy artykuł nie jest oficjalnym opisem procedury. Ma jedynie pokierować i ośmielić podczas próby instalacji prywatnego punktu ładowania w budynku wielorodzinnym.
Szukasz optymalnego rozwiązania do ładowania samochodu elektrycznego w budynku wielorodzinnym? Skontaktuj się z naszymi doradcami technicznymi.