W obliczu rosnącej popularności samochodów elektrycznych (EV) coraz więcej osób mieszkających w domach jednorodzinnych ze wspólnotami mieszkaniowymi zadaje sobie pytanie o możliwość instalacji punktu ładowania. W tym artykule przyjrzymy się, jakie kroki należy podjąć, aby przygotować nieruchomość do tego typu inwestycji, oraz jakie znaczenie ma ekspertyza techniczna.
Czym jest dom jednorodzinny ze wspólnotą?
Projektanci i instalatorzy systemów ładowania muszą przestrzegać wszystkich wymagań wynikających z norm europejskich, polskich oraz branżowych. Wytyczne te nie zastępują wymagań formalnych dotyczących instalacji elektrycznych w obiektach budowlanych i mieszkalnych. Oto najważniejsze kwestie, które należy wziąć pod uwagę:
Cechy domu jednorodzinnego ze wspólnotą:
- Dom jednorodzinny ze wspólnymi częściami na terenie działki: Dom jednorodzinny z jednym właścicielem może być usytuowany na działce należącej również do innych właścicieli, którzy mają z nim proporcjonalny udział. Częściami wspólnymi w takiej sytuacji jest droga wewnętrzna, parking, plac zabaw, wiaty śmietnikowe, garaże, ale również elewacja budynków.
- Dom jednorodzinny z podziałem na lokale: Dom jednorodzinny może zostać podzielony na dwa lub więcej lokali mieszkalnych, które mają różnych właścicieli. Każdy z nich posiada swój udział w nieruchomości wspólnej.
- Wspólnota mieszkaniowa: Jeśli w budynku znajdują się co najmniej trzy niezależne lokale mieszkalne należące do różnych właścicieli, powstaje wspólnota mieszkaniowa. Wspólnota odpowiada za zarządzanie częściami wspólnymi nieruchomości, np. klatką schodową, dachem, instalacjami, drogą, parkingiem czy ogródkiem.
- Obowiązki i prawa właścicieli: Właściciele lokali w takich domach ponoszą wspólnie koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do swoich udziałów. Mają też prawo współdecydować o zarządzaniu nieruchomością, np. podczas głosowań.
Przykłady zastosowania:
- Bliźniak lub dom w zabudowie szeregowej, w którym poszczególne segmenty zostały wydzielone jako osobne lokale mieszkalne.
- Dom jednorodzinny przekształcony w dwa lokale mieszkalne (np. piętro dla jednej rodziny, parter dla innej).
- Dom jednorodzinny należący do jednej rodziny, natomiast posiadający część wspólną z innymi domami znajdującymi się w ramach tej samej działki (np. droga dojazdowa, parking, chodnik)
W praktyce, taki układ pozwala na bardziej elastyczne korzystanie z nieruchomości, ale jednocześnie wymaga współpracy między właścicielami, szczególnie w kontekście decyzji dotyczących części wspólnych.
Procedura uzyskania zgody we wspólnocie mieszkaniowej
Dla osób mieszkających w budynkach jednorodzinnych ze wspólnota mieszkaniową proces instalacji stacji ładowania samochodów elektrycznych jest mniej złożony niż w przypadku budynków wielorodzinnych i obejmuje następujące kroki:
- Zgłoszenie pomysłu – należy zgłosić zarządowi wspólnoty zamiar instalacji punktu ładowania.
- Decyzja zarządu wspólnoty – zarząd wspólnoty mieszkaniowej musi podjąć decyzję o wyrażeniu zgody na instalację punktu ładowania, którego instalacja może ingerować w części wspólne.
- Wykonanie instalacji i montaż stacji ładowania – po uzyskaniu zgody zarządu można przystąpić do instalacji zgodnie z zaleceniami specjalistów.
Procedura ta dotyczy sytuacji, gdy mamy ingerencję w części wspólne. Oznacza to, że jeżeli chcemy podłączyć stację ładowania do rozdzielnicy w garażu i nie ingeruje to w części wspólne, to możemy bez zgody zarządu wspólnoty dokonać tego montażu. Jeżeli chcemy, natomiast podłączyć stację ładowania, np. na elewacji garażu, która jest częścią wspólną to musimy mieć zgodę zarządu wspólnoty.
Dotacje i wsparcie finansowe
Warto pamiętać, że w Polsce możliwe jest uzyskanie dofinansowania na instalację punktów ładowania w ramach różnych programów rządowych i lokalnych. Przykładem jest program „Mój Elektryk”, który wspiera zakup i instalację infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
Podsumowanie
Instalacja punktu ładowania samochodów elektrycznych w domu jednorodzinnym we wspólnocie mieszkaniowej nie wymaga odpowiedniego przygotowania formalnego, jednak jeżeli instalacja elektryczna zasilająca stację ładowania ma przebiegać przez części wspólne lub stacja ma być zamontowana na konstrukcji należącej do części wspólnej, to musimy uzyskać zgodę zarządu wspólnoty. W sytuacji, gdy nie ingerujemy w żadną część wspólną, nie musimy uzyskiwać zgody zarządu.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu!
Dominik Zuber
Specjalista ds. elektromobilności
dominik.zuber@greenkick.com.pl
+48 782 881 782