W poniższym artykule dowiesz się, jak bezpiecznie i szybko naładować samochód elektryczny. Poznasz różnicę między ładowarkami a stacjami ładowania i dowiesz się, czy twój sposób ładowania spełnia normę IEC-61851-1.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych vs ładowarki
Kupując samochód elektryczny, w zestawie dostaniesz ładowarkę. Ładowarkę, ponieważ stacją do ładowania samochodów elektrycznych raczej byśmy tego nie nazwali. Okazuje się, że to urządzenie to nie docelowy sprzęt, którym mamy ładować elektryka. Ładowarka, która jest dołączana przy zakupie pojazdu, w użytkowaniu powinna mieć charakter awaryjny. Dla doładowania w wyjątkowych sytuacjach, gdy nie mamy dostępu do profesjonalnej, czyli bezpiecznej i szybkiej stacji ładowania. Różnice między awaryjnym a kontrolowanym ładowaniem wynikają z normy IEC-61851-1, która dzieli sposoby ładowania na 4 tryby. Ładowarka, którą otrzymujemy z samochodem elektrycznym, jest opisana w trybie 2.
Ładowanie samochodu elektrycznego – tryb 3.
Tryb 3. ładowania samochodu elektrycznego jest zgodny ze wszystkimi normami i standardami bezpieczeństwa. Stację instaluje na stałe osoba z uprawnieniami elektrycznymi i pomiarowymi. Gniazdo w stacji łączymy dedykowanym kablem za pomocą wtyczki (najczęściej typ 2.) z gniazdem w samochodzie. W niektórych modelach wtyczkę możemy na stałe zaryglować w stacji. Możesz wykorzystać prąd AC aż do 63 A. Tak właśnie odbywa się dedykowane, bezpieczne i szybkie ładowanie samochodu elektrycznego, a to wszystko dzięki zaawansowanym funkcjom sterującym i zabezpieczającym:
- Zabezpieczenia instalacji elektrycznej w stacji ładowania: RCD, MCB, RDC-DD, RCBO.
- Kontrolowanie ładowania oraz mocy inicjowane przez pojazd i stację. Komunikacja pomiędzy stacją a pojazdem za pomocą CP (Control Pilot).
- Sygnał jest modulowany PWM (metoda regulacji sygnału prądowego) – napięcie koduje stan sesji ładowania, współczynnik wypełnienia sygnału determinuje prąd, czyli moc ładowania.
- Dekodowanie amperażu kabla ładującego PP (Proximity Pilot)
Stacje w ofercie Greenkick posiadają dodatkowo rozwiązania chmurowe, które dokładają zabezpieczenia cyfrowe. Oprócz zabezpieczeń zapewniają zdalną kontrolę oraz inteligentne systemy ładowania tj. równoważenie mocy i równoważenie fazowe. Na koniec wisienka na torcie, czyli Plug & Charge zgodne z normą ISO15118. Stacja bez karty, czy breloka sama rozpoznaje samochód za pomocą komunikacji po protokole TCP/IP. Warstwa fizyczna odbywa się za pomocą modemu PLC (Power Line Communication).
Chcesz ładować swoje auto w trybie 3. zgodnie z normą IEC-61851-1, czyli bezpiecznie i szybko? Napisz do naszych doradców technicznych!
Ładowanie samochodu elektrycznego – tryb 2.
Tryb 2. ładowania samochodu elektrycznego to rozwiązanie zgodne z normą PN-EN 62752, ale nie z IEC 61851 w przeciwieństwie do stacji ładowania samochodów elektrycznych (patrz tryb 3). Szereg krajów tj. Kanada, USA, Włochy i kraje Skandynawskie wprowadziły zaostrzone wymagania podczas ładowania pojazdu w tym trybie. Ładowarka, którą otrzymujemy najczęściej razem z samochodem elektrycznym lub możemy kupić za około 1 000 zł w wersji jednofazowej lub do 2 000 zł w wersji trójfazowej, ładuje właśnie w trybie 2.
W wariancie ładowania maksymalny prąd znamionowy wzrasta do 32A. Dzięki temu możemy uzyskać moc do 7,6 kW w wersji jednofazowej i do 22 kW w wersji trójfazowej (wymagane gniazdo siłowe). Podczas procesu ładowania kabel ładujący podłączamy z jednej strony do gniazda, a z drugiej do pojazdu. W przeciwieństwie do trybu 1. jest on wyposażony w ICCB (In Cable Control Box). To znaczy, że podstawowe mechanizmy zabezpieczające są wbudowane w kabel. Przewód przejmuje sterowanie komunikacją z pojazdem. Ładowanie samochodu elektrycznego jest co prawda dużo bezpieczniejsze niż w trybie 1., ale dalej niekontrolowane i ryzykowne.
Ładowanie samochodu elektrycznego – tryb 1.
Tryb 1. ładowania samochodu elektrycznego jest zabroniony między innymi w Wielkiej Brytanii, Izraelu i USA. Co więcej, został praktycznie wycofany z użytku. W tym wariancie ładowanie polega na tym, że podłączamy samochód przewodem bezpośrednio do gniazda elektrycznego. Możemy podpiąć zwykłą wtyczkę w wersji jednofazowej lub wtyczkę siłową w wersji trójfazowej. Maksymalny prąd znamionowy, jaki możemy uzyskać to 16 A. To znaczy, że przy ładowaniu prądem jednofazowym osiągniemy maksymalną zawrotną moc 3,68 kW, a przy trójfazowym 7,68 kW.
Jest to bardzo niebezpieczny proces, ponieważ ładowanie samochodu elektrycznego nie jest w żaden sposób zabezpieczone. Samochód nie ma z czym się komunikować. Ładowanie odbywa się bez żadnej kontroli i sterowania. Takie rozwiązanie jest niezgodne z jakąkolwiek normą.
Zależy Ci na bezpiecznym i szybkim ładowaniu samochodu? Pasjonują Cię zaawansowane, technologie? Skontaktuj się z naszymi doradcami technicznymi, którzy przeanalizują Twoje potrzeby i zaproponują odpowiednią stację ładowania.