Od 1 stycznia 2025 roku duże przedsiębiorstwa w Polsce będą zobowiązane do zapewnienia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na swoich parkingach. Wynika to z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz wdrożenia unijnych regulacji dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Nowe przepisy nakładają istotne obowiązki na firmy posiadające budynki niemieszkalne z większymi parkingami.
Kogo dotyczy ten obowiązek?
Zgodnie z ustawą, nowe wymagania obejmą dużych przedsiębiorców, czyli firmy, które w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniały co najmniej jeden z poniższych warunków:
- zatrudniały średniorocznie co najmniej 250 pracowników;
- osiągnęły roczny obrót netto powyżej 50 milionów euro;
- posiadały sumę aktywów bilansu przekraczającą 43 miliony euro.
Firmy spełniające te kryteria będą musiały dostosować swoją infrastrukturę do nowych regulacji, jeśli posiadają parkingi z więcej niż 20 miejscami postojowymi.
Jakie są wymagania?
Duże przedsiębiorstwa posiadające budynki niemieszkalne z parkingami obejmującymi więcej niż 20 miejsc postojowych muszą:
- Zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych.
- Zapewnić kanały na przewody i kable elektryczne umożliwiające instalację punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 miejsc postojowych.
- Punkty ładowania muszą być zgodne z normami określonymi przez AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), co oznacza określone minimalne moce ładowania oraz dostępność dla użytkowników EV.
- Obowiązek dotyczy parkingów wewnętrznych oraz przylegających do budynku. Przez przyleganie do budynku rozumie się powiązanie z tym budynkiem pod względem własności lub używania na podstawie innego tytułu prawnego, parkingu, który:
- bezpośrednio przylega do tego budynku lub,
- nie przylega bezpośrednio do tego budynku.
Konsekwencje dla firm
Dostosowanie się do nowych przepisów będzie wymagało inwestycji w infrastrukturę energetyczną oraz instalację odpowiednich punktów ładowania. Wprowadzenie tych zmian to nie tylko koszt, ale również szansa na unowocześnienie firmy oraz spełnienie przyszłych wymagań rynku elektromobilności.
Warto podkreślić, że istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na budowę stacji ładowania, oferowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Kolejne nabory wniosków o dotacje planowane są w nadchodzących miesiącach.
Podsumowanie
Nowe regulacje wpisują się w szerszy trend dekarbonizacji transportu i promowania elektromobilności. Wymagania dla dużych przedsiębiorstw w zakresie infrastruktury ładowania są kolejnym krokiem w kierunku powszechnego dostępu do stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Firmy, które wcześniej dostosują się do nowych przepisów, mogą uzyskać przewagę konkurencyjną, przyciągając klientów i pracowników korzystających z pojazdów elektrycznych.
Z tego względu już teraz warto przeanalizować potrzeby swojej firmy i przygotować plan wdrożenia infrastruktury ładowania, aby uniknąć problemów związanych z nagłym dostosowywaniem się do nowych przepisów po 1 stycznia 2025 roku.