Stacje ładowania na parkingach wielopoziomowych a prawo budowlane – kiedy wymagane jest zgłoszenie, a kiedy można działać w ramach pozwolenia na budowę - BLOG - greenkick
Elektromobilność

Stacje ładowania na parkingach wielopoziomowych a prawo budowlane

Stacje ładowania na parkingach wielopoziomowych a prawo budowlane – kiedy wymagane jest zgłoszenie, a kiedy można działać w ramach pozwolenia na budowę?

Wraz z dynamicznym rozwojem elektromobilności w Polsce, coraz więcej inwestorów decyduje się na instalację stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenach prywatnych, w tym także w garażach wielopoziomowych – zarówno w budynkach mieszkalnych, jak i obiektach użyteczności publicznej. Jednak zanim przystąpimy do realizacji takiej inwestycji, warto dokładnie przeanalizować przepisy Prawa budowlanego, a w szczególności art. 29a oraz powiązane z nim procedury zgłoszeniowe.

W tym artykule wyjaśniamy, kiedy montaż stacji ładowania na parkingu wielopoziomowym wymaga zgłoszenia, a kiedy można to zrobić w ramach istniejącego pozwolenia na budowę garażu.

Podstawa prawna – co mówi art. 29a prawa budowlanego?

Art. 29a Prawa budowlanego (wprowadzonego do ustawy w celu doprecyzowania wymagań dla zgłoszeń budowy określonych urządzeń technicznych) wskazuje, że do zgłoszenia budowy określonych instalacji – w tym stacji ładowania – należy dołączyć plan sytuacyjny sporządzony na aktualnej mapie zasadniczej lub jednostkowej.

Oznacza to, że jeśli inwestor planuje montaż stacji ładowania poza istniejącym pozwoleniem na budowę (np. jako niezależną inwestycję w już istniejącym garażu wielopoziomowym), konieczne będzie zgłoszenie zgodne z art. 30 ust. 1 pkt 1a w zw. z art. 29a.

Garaż wielopoziomowy a stacja ładowania – dwa możliwe scenariusze

Scenariusz 1: Garaż już istnieje i ma ostateczne pozwolenie na użytkowanie

W przypadku, gdy garaż wielopoziomowy jest już oddany do użytkowania, montaż stacji ładowania traktowany jest jako oddzielna inwestycja budowlana. Wówczas:

  • Budowa stacji ładowania nie wymaga pozwolenia na budowę (art. 29 ust. 1 pkt 8a),
  • Wymaga jednak zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (art. 30 ust. 1 pkt 1a),
  • Do zgłoszenia należy dołączyć plan sytuacyjny zgodnie z art. 29a ustawy – a więc dokumentację geodezyjną.

Dodatkowo, organ ma 21 dni na wniesienie sprzeciwu – jeśli tego nie zrobi, inwestor może rozpocząć realizację.

Scenariusz 2: Garaż jest w trakcie budowy – obowiązuje otwarte pozwolenie

To sytuacja, która otwiera inne możliwości. Jeśli budowa garażu wielopoziomowego trwa i inwestor posiada ważne pozwolenie na budowę:

  • Jeżeli stacja ładowania została uwzględniona w pierwotnym projekcie budowlanym – nie ma potrzeby dodatkowego zgłoszenia. Realizacja może nastąpić jako część inwestycji objętej pozwoleniem.
  • Jeśli nie została uwzględniona – można złożyć projekt zamienny, czyli wprowadzić stację ładowania do dokumentacji projektowej na podstawie art. 36a ustawy Prawo budowlane.

To znacznie upraszcza procedury i umożliwia integrację systemu ładowania z pozostałą infrastrukturą elektryczną budynku.

Kiedy zgłoszenie, a kiedy projekt zamienny? – tabela porównawcza

Sytuacja inwestycyjna Czy potrzebne zgłoszenie?

Inne wymagania

Istniejący garaż wielopoziomowy Tak Plan sytuacyjny (art. 29a), zgłoszenie (art. 30)
Garaż w budowie – stacja ujęta w projekcie Nie Realizacja w ramach istniejącego pozwolenia
Garaż w budowie – stacja nieujęta w projekcie Nie (jeśli projekt zamienny) Zmiana projektu zgodnie z art. 36a

Dlaczego warto uwzględniać stacje ładowania na etapie projektowania?

Planowanie punktów ładowania już na etapie przygotowania inwestycji przynosi szereg korzyści:

  • Brak potrzeby odrębnych zgłoszeń – redukcja biurokracji.
  • Spójność instalacji – projektanci mogą zintegrować stację ładowania z pozostałą infrastrukturą elektryczną, co obniża koszty.
  • Lepsze wykorzystanie przestrzeni – optymalizacja rozmieszczenia punktów ładowania.
  • Większa atrakcyjność inwestycji – garaże z infrastrukturą ładowania są coraz bardziej pożądane na rynku nieruchomości.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

  • Zgłoszenie budowy stacji ładowania nie wymaga dołączenia projektu budowlanego, ale plan sytuacyjny i opis techniczny instalacji są obowiązkowe.
  • W przypadku garaży w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, instalacja ładowarki może podlegać dodatkowym wymogom wynikającym z ustawy o elektromobilności (np. art. 12b).
  • Instalacje elektryczne muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami i normami, w tym rozporządzeniem ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki.

Podsumowanie – kiedy działać, a kiedy zgłaszać?

Jeśli planujesz montaż stacji ładowania w istniejącym garażu wielopoziomowym – musisz dokonać zgłoszenia wraz z planem sytuacyjnym, zgodnie z art. 29a Prawa budowlanego.

Jeśli natomiast inwestycja znajduje się na etapie realizacji i masz otwarte pozwolenie na budowę – możesz ująć stację ładowania w dokumentacji projektowej (jeśli jeszcze jej tam nie ma), wprowadzając zmiany przez projekt zamienny.

Przemyślane podejście na etapie projektowania pozwala uniknąć wielu formalności i kosztownych modyfikacji w przyszłości. W dobie szybkiej transformacji energetycznej warto zadbać o to, by budynki już dziś były gotowe na elektromobilność jutra.

Autor:

Paweł Salamonik

Dyrektor Sprzedaży

Email: pawel@greenkick.com.pl

Dodaj komentarz