Ruszył program dopłat do pojazdów zeroemisyjnych – impuls dla elektromobilności w Polsce - BLOG - Greenkick
Dofinansowania

Ruszył program dopłat do pojazdów zeroemisyjnych – impuls dla elektromobilności w Polsce

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił długo oczekiwany program wsparcia zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. To istotny krok w kierunku transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce, wspierający rozwój elektromobilności i przyczyniający się do redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Kluczowe informacje o programie

  • Budżet programu: 2 miliardy złotych, finansowane z Funduszu Modernizacyjnego.
  • Okres naboru wniosków: od 30 maja 2025 r. do 30 czerwca 2029 r.
  • Beneficjenci: przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terenie Polski.
  • Zakres wsparcia: zakup lub leasing nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (od 3,5 do 12 ton) i N3 (powyżej 12 ton), wykorzystujących energię elektryczną lub wodór.

Wysokość dofinansowania

Wysokość dotacji zależy od wielkości przedsiębiorstwa:

  • Mikro i małe przedsiębiorstwa: do 60% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż:
    • 400 tys. zł na pojazd kategorii N2
    • 750 tys. zł na pojazd kategorii N3
  • Średnie przedsiębiorstwa: do 50% kosztów kwalifikowanych, z tymi samymi limitami kwotowymi.
  • Duże przedsiębiorstwa: do 30% kosztów kwalifikowanych, z tymi samymi limitami kwotowymi.

W przypadku leasingu, dofinansowanie obejmuje opłatę wstępną, nie przekraczającą powyższych limitów.

Wsparcie dla infrastruktury ładowania

Równolegle z programem dopłat do pojazdów, NFOŚiGW uruchomił program wsparcia budowy i rozbudowy infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych:

  • Budżet programu: 2 miliardy złotych.
  • Zakres wsparcia:
    • Budowa ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy co najmniej 50 kW.
    • Tworzenie punktów ładowania o mocy co najmniej 22 kW na potrzeby własne.
    • Rozbudowa sieci elektroenergetycznych zasilających stacje ładowania.

Dofinansowanie może pokryć do 100% kosztów kwalifikowanych inwestycji

Znaczenie programu dla Polski

Programy te są odpowiedzią na unijne regulacje dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) i mają na celu:

  • Redukcję emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu;
  • Poprawę jakości powietrza;
  • Zwiększenie konkurencyjności polskich przewoźników na rynku europejskim;
  • Przyspieszenie transformacji energetycznej i rozwój gospodarki niskoemisyjnej.

Co dalej???

Przedsiębiorcy zainteresowani skorzystaniem z programów powinni:

  • Zapoznać się ze szczegółowymi warunkami programów na stronie NFOŚiGW;
  • Przygotować niezbędną dokumentację i złożyć wniosek w odpowiednim terminie;
  • Rozważyć inwestycje w pojazdy zeroemisyjne i infrastrukturę ładowania jako element strategii rozwoju i modernizacji floty;

Dzięki tym programom Polska ma szansę stać się liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu ciężkiego w Europie.

Autor:

Paweł Salamonik

Dyrektor Sprzedaży

Email: pawel@greenkick.com.pl

Dodaj komentarz